חדשות קידום אתרים

שיווק באינטרנט, קידום אתרים, תוכניות שותפים, כלים של גוגל


דואר זבל אלקטרוני – ספאם

מאת מקדם, דצמבר 3, 2008, תחת הנושאים החוק,שיווק באינטרנט

דואר זבל? מה זה בכלל?

דואר אלקטרוני קיים מראשית ימי האינטרנט, למעשה הפרוטוקול למשלוח דואר אלקטרוני הוא פרוטוקול האינטרנט חוק דואר זבלהראשון הוא יושם לראשונה כאמצעי תקשורת בין מוסדות אקדמאים והפך ליישום הנפוץ ביותר באינטרנט. הדואר האלקטרוני מהווה כיום חלק בלתי נפרד מהתקשורת בין יחידים, חברות וממשלות ושכזה, הוא תורם תרומה משמעותית להתפתחות הכלכלית והחברתית ברוב המדינות. הזמינות התמידית והעלות האפסיות של משלוח דואר אלקטרוני והיכולת לשלוח מסרים ומידע בכמויות גדולות הביאו להתפשטות תופעת דואר הזבל (ספאם – spam) בשנים האחרונות. דואר זבל הינו דואר אלקטרוני המוני, הכולל מסר פרסומי ונשלח לאדם מבלי שביקש לקבלו או יצר קשר קודם כלשהו עם המפרסם. משגרי דואר זבל, הידועים בכינוי "ספאמרים" (Spammers) שולחים לעיתים הודעות דואר זבל זהות למאות מיליוני כתובות דואר אלקטרוני ביממה, מבלי שהמשלוח יהיה כרוך בעלות ממשית לשולח.

למה דואר זבל זה רע?

דואר זבל מסב נזקים כבדים ליחידים ולעסקים בעולם כולו. לדאר זבל יש השפעות כלכליות ותפעוליות המגיעות לכדי איום ממשי על עצם קיומה של מערכת העברת המסרים באינטרנט.
מפיצי דואר זבל משתמשים באופן טפילי במשאבי האינטרנט של משתמשי קצה ושל ספקיות האינטרנט והעלויות הנוצרות כתוצאה ממשלוח דואר זבל מוטלות במלואן על המשתמשים ועל ספקיות האינטרנט ולא על המפיץ. לעומת דואר זבל פיסי (כדוגמת עלונים בתיבות דואר) לשליחת דואר הזבל האלקטרוני אין עלויות ולכן מפיצים אותו בכמויות גדולות. עלויות הפרסום בשיטות ה"ישנות" (כגון: טלמרקטינג, עלונים בדואר, פקס, מעבר מדלת לדלת), עולת ככל שהמפרסם פונה ליותר נמענים. במילים אחרות, העלות השולית למשלוח דבר דואר אלקטרוני נוסף, היא, למעשה, אפס.

כאשר מחשבים את הנזק המצטבר של כלל משתמשי הרשת, מדובר בסכומים משמעותיים ביותר. כך, לדוגמא, בארגונים גדולים בארה"ב, המעסיקים אלפי עובדים, מעריכים כי בכל יום מתבזבזות כ-500 שעות עבודה על ניפוי דוא"ז . האו"ם אמד את הנזקים לכלכלת העולם מדוא"ז ב- 25 מיליארד דולר לשנה. לעיתים, מתמודד המשתמש גם עם בעיית התוכן, המפוקפק במקרים רבים, שנושא איתו דואר זבל.

מבחינת ספקיות האינטרנט, הכמות העצומה של דואר זבל יוצרת בעיה כלכלית וטכנולוגית. דרך מערכות הדואר שלהן עוברת, מלבד המסר המקורי שנשלח לעשרות אלפי עד עשרות מיליוני כתובות, כל תנועת הדוא"ל הנלווית להודעות דוא"ז: הודעות אי-מסירה, הודעות על טעויות בכתובות, הודעות נאצה, תגובות ובקשות להסרה מרשימות התפוצה ועוד. על מנת להתמודד עם כמויות אלה של דוא"ז, הספקיות נאלצות להצטייד בשרתים חזקים, להגדיל את נפח החיבור לרשת האינטרנט, להשקיע בטכנולוגיה מתקדמת שאמורה לסנן ולעצור דואר זבל, להוסיף כוח אדם – נציגי שירות לקוחות יעודיים לנושא (Abuse), טכנאים לטיפול בתקלות וכד'.

מטבע הדברים, עלויות אלה מועברות בסופו של דבר לצרכן ומייקרות את העלויות המושתות עליו.

מפיצי דוא"ז נוקטים בדרכים פתלתלות כדי להתגבר על מערכות הסינון השונות שהותקנו במטרה למנוע את הגעתן אל המשתמש, שאינו מעוניין בהן: כתובות המקור שלהן מזויפות כמעט תמיד, שורת הנושא לעיתים קרובות אינה מרמזת על התוכן, וגם בתוכן עצמו מושקע מאמץ גדול כדי להטעות את מערכות הסינון שהתקינו המשתמשים, הארגונים או ספקי הגישה לאינטרנט.

יש חוק דואר זבל

החוק שנועד למנוע הפצת דואר זבל עבר במאי 2008 בכנסת בקריאה שניה ושלישית ברוב של 27 ח"כים בעד ללא מתנגדים או נמנעים, ואושר כחוק במדינת ישראל. החוק נכנס לתוקפו ב-1 לדצמבר 2008. החוק, קובע, בין היתר, כי שליחת דואר פרסומי ללא הסכמה מראש של המקבלים (תחת הגבלות מסוימות), ייחשב כעבירה ואף נקבע גובה הפיצוי – 1000 ש"ח עבור כל פריט דואר אלקטרוני לכל משתמש.

סגור לתגובות על דואר זבל אלקטרוני – ספאם

הפוסט הזה סגור לתגובות.